Joke, trainer van Obelisk: “Een communicatietraining in een tweetalig team heeft zijn specifieke uitdagingen.”

We maken een praatje met Joke Droeshout, een bevlogen soft skills trainer die met haar energieke aanpak straalt in het vak. Joke geniet van een boswandeling, van de kleine momentjes met haar gezin en van een ‘aha-moment’ van een deelnemer in haar opleiding. Het voorbije jaar gaf ze bij Obelisk voornamelijk communicatietrainingen en dat in 3 talen: Nederlands, Frans en Engels.  Ze neemt ons mee in haar trainersverhaal.

Joke’s reis in soft skills

Joke begint ons gesprek met een enthousiast verhaal over haar reis naar de wereld van soft skills. "Tijdens de loop van mijn carrière ontwikkelde ik een passie voor het versterken van mensen. Ik deed uiteenlopende ervaringen op. Bijvoorbeeld als leidinggevende, als leerkracht en in de sociale sector. Daarnaast voerde ik een tijd projecten uit in Afrika en was ik marketeer in de privésector. Steeds viel me op hoe het menselijk kapitaal weinig aandacht kreeg. Door een hoge werkdruk, bijvoorbeeld, of als gevolg van tekort aan financiële middelen. “  

Deze ervaringen motiveerden Joke om te kiezen voor een rol als trainer bij Obelisk. “Mijn missie en de missie van Obelisk stemmen overeen: mensen versterken door hen te ontwikkelen in soft skills zoals veerkracht, leiderschap, luisteren naar elkaar of helder communiceren.”

Communicatietrainingen in tweetalige organisaties

Obelisk is gevestigd in Haasrode, vlakbij Brussel. Steeds vaker vragen organisaties om soft skills opleidingen in zowel Frans als Nederlands. Daarom stelde Obelisk een jaar geleden een vacature op voor een tweetalige trainer. “En zo vond het potje eindelijk haar dekseltje.” vertelt Joke open. “Het maatwerk, de didactische principes en de jarenlange kennis en ervaring van de trainers van Obelisk zijn uniek. Dankzij mijn collega’s bij Obelisk ben ik enorm gegroeid in het trainersvak.”

Volgens Joke zijn er specifieke uitdagingen in communicatietrainingen binnen tweetalige teams of organisaties. Ze vertelt: “Ondanks dat we in hetzelfde land wonen en werken, zijn er verschillen merkbaar. Nederlandstaligen zijn over het algemeen directer, terwijl Franstaligen juist veel waarde hechten aan het correcte gebruik van 'vous' en 'tu'. Deze verschillen kunnen blokkades geven in de communicatie. En voor ieder team zijn er andere antwoorden. Als trainer richten we ons tijdens communicatietraining op twee kernaspecten. Enerzijds richten we ons op het aanleren van concrete vaardigheden, zoals feedback geven en de ontwikkeling van assertieve communicatie. Anderzijds fungeren we als coaches, waarbij we belemmerende gedachtepatronen ontrafelen en de knopen ontwarren.” Harmonie brengen in tweetalige teams, het is uitdaging en daar houdt Joke van.

Aan den lijve ondervinden

Wat Joke echt onderscheidt, is de creativiteit en originaliteit die ze in haar trainingen brengt. " Soft skills training kan een deelnemer soms als uitdagend zien, omdat het minder tastbaar is dan harde vaardigheden," legt ze uit. "Maar dat is juist waar de magie begint. Ik probeer out-of-the-box te denken en interactieve elementen toe te voegen die deelnemers fysiek in beweging brengen. Ik laat de deelnemers echt aan den lijve ondervinden. Mensen pikken de zaken beter op wanneer ze actief bezig zijn.” Ze vertelt hoe ze tijdens een communicatietraining het assertiviteitsvierkant op de grond tekent. Deelnemers gaan tijdens de opleiding in het juiste vierkant staan van de communicatiestijl die ze toepassen. Joke merkt dat zo'n hands-on benadering ervoor zorgt dat de vaardigheid beter blijft hangen. Bovendien ervaart ze zelf voldoening en vreugde door actief deel te nemen aan deze dynamische aanpak.

Kwetsbaarheid als geheime ingrediënt

Kwetsbaarheid is volgens Joke het geheime ingrediënt van elke effectieve soft skills training. “Ik ben een ervaren trainer in communicatie en toch betrap ik mezelf nog op ‘foutjes’ in mijn eigen communicatie. Je kan altijd blijven groeien in je soft skills. Op persoonlijk vlak wil ik me bijvoorbeeld graag verder ontwikkelen in communiceren op emotionele momenten.” Ze voegt al lachend toe: “Als mama van een 2-jarige dochter zijn er regelmatig verhitte momenten waarbij verbindend communiceren extra uitdagend is.”  

Joke vindt het belangrijk om als trainer deze voorbeelden kwetsbaar te delen met haar deelnemers. “Mildheid naar jezelf en kwetsbaarheid naar de groep, dat creëert een veilige leeromgeving. “ Niet enkel op persoonlijk vlak maar ook als trainer verdiept Joke zich in steeds meer soft skills. Momenteel doet ze extra kennis op over leiderschap coaching- en training.  

Eén tip voor opleidingsverantwoordelijken

We vragen Joke nog om één waardevolle tip voor opleidingsverantwoordelijken vanuit haar rol als trainer. Ze heeft meteen haar antwoord klaar: “Voorzie voldoende tijd voor een communicatietraining.” ‘Less is more’ is volgens Joke niet van toepassing op soft skills trainingen.  “Er is ruimte nodig om de gewenste verandering te bewerkstelligen. Wanneer je genoeg tijd investeert, is er plaats voor coaching, gesprek en intervisie in een leertraject. Zo kan je aandacht geven aan de individuele blokkades in communicatie en krijg je échte groei.”

Ondertussen is Joke aangekomen op haar volgende bestemming en ronden we het telefonisch interview af. “De job als trainer is mentaal intens want je bent hyperalert. Je luistert naar wat mensen inbrengen, je zorgt dat je er zelf staat, je houdt de timing in het oog en houdt rekening met de inhoud die je wil brengen. Desondanks sta ik er telkens met vol enthousiasme. Trainen is intens, maar op een positieve manier, het geeft me voldoening.” voegt ze nog snel toe.  Haar woorden weerspiegelen de diepe betrokkenheid en positieve impact die ze nastreeft in haar rol als trainer.

Laatste Posts